Normaliter beschrijven we hoe we een project hebben uitgevoerd, bezien vanuit het eindresultaat. Deze keer belichten we het voortraject, voor er ook maar één bouwkundige handeling is uitgevoerd. Hiervoor hebben we een afspraak met Ron Eversen van Moonen Bouwkundigadvies die vertelt over dit unieke, maar zeer complexe project in hartje Maastricht.
“Voor een opdrachtgever zijn we gevraagd te adviseren over een project dat drie karakteristieke woningen geschakeld met een monumentaal pand in Maastricht met vijf verdiepingen omvat”, begint Ron. “Daarnaast ligt een stukje verderop in de straat een ander pand van drie verdiepingen met een grote kelder. De kelder van dit pand zal worden verbouwd tot een parkeergarage met autolift. De woningen zullen vanbinnen geheel verbouwd worden met op elke verdieping een penthouse, verticaal over de vier panden en op de begane grond tot een restaurant. Maar ook de buitenkant zal worden aangepakt. Zo zullen de kozijnen vervangen worden, net als het dak en zal er na-isolatie plaatsvinden. Ook zullen alle panden geschilderd worden. Een facelift met respect voor de omgeving en de oorspronkelijke stijl”, aldus Ron.
“De grootschaligheid van dit project vraagt om een strakke en gestructureerde aanpak. We hebben te maken met vier verschillende gebruikers, met elk hun eigen wensen en eisen. Het project werd aangeboden door een projectontwikkelaar compleet met projectplan”, vertelt Ron. “Maar dat sloot niet aan bij de visie van de opdrachtgever, deze wilde maatwerk en daarom zijn wij gevraagd om een compleet nieuw plan op te stellen en te adviseren omtrent de mogelijkheden”.
Omdat parkeren in Maastricht een probleem is in de binnenstad, heeft een dergelijk plan commercieel alleen kans van slagen als er ook parkeerruimte beschikbaar is voor de bewoners van de penthouses. De verderop gelegen kelder onder het vijfde pand is qua ruimte geschikt voor zeven personenauto’s, maar biedt geen mogelijkheid voor een schuine inrit. Daarom is gekozen voor een parkeerlift met draaischijf. De parkeergarage rust op palen en dat is constructief een hele uitdaging, met Moeder Maas op korte afstand.
“Een kelder op palen om de vier tot vijf meter is niet echt optimaal om fijn te manoeuvreren met een auto. Daarom moeten er palen worden weggehaald, zonder de structurele integriteit van het gebouw aan te tasten. Hiervoor werken we samen met deskundige partijen zoals externe adviseurs en constructeurs”.
Na een voorbereidingsfase van zes maanden zijn de panden inmiddels in eigendom verworven bij de opdrachtgever en zijn de eerste tekeningen gereed.
“Nu zitten we pas in de fase dat we op basis van de definitieve tekeningen een voorlopige planning en budgetbepaling kunnen opstellen”, vervolgt Ron. “Als eerste gaan we starten met de sloop van de binnenruimten voor de appartementen, die voorzetwanden en andere scheidingwanden hebben, vanuit het vorige gebruik. Als we over een aantal weken ‘zicht’ hebben, zullen we met de opdrachtgever en gebruikers per etage gaan kijken of wat we gepland hebben het beste ontwerp is. Dan komt ook de binnenhuisarchitect mee om een betere indruk te krijgen voor bepaling van de persoonlijke stijl en inrichting van elk penthouse”.
Bij een project van deze omvang en complexiteit is de projectorganisatie, planning en communicatie tussen betrokken van cruciaal belang voor het welslagen en het beoogde eindresultaat. Ron zal namens Moonen Bouwadvies voor de opdrachtgever de directievoering voor zijn rekening nemen, waarbij Moonen Bouw als hoofdaannemer het te formeren bouwteam zal aanvoeren.
“Mijn taak als projectleider is er vooral op gericht om samen met de meewerkend uitvoerder van Moonen Bouw de kwaliteit te borgen om dit unieke project, binnen planning en budget, tot een succes te maken, vertelt Ron. “Het gaat daarbij vooral om het managen van de verwachtingen die de verschillende opdrachtgevers, bewoners en partijen binnen het bouwteam van elkaar en het eindproduct hebben”.
“Inmiddels zijn de bouwplaats tekeningen goedgekeurd door de gemeente en kunnen we starten met afbakening van het terrein, de voetgangerspaden en de logistiek omtrent opslag, afvoer puin en aanlevering van materialen. De begane grond gaan we effectief indelen waarbij een tijdelijke schaftruimte en opslag inpandig is voorzien. Dit kan omdat het restaurant als laatste gereed zal worden gemaakt”.
We zullen zeker nog terugkomen op dit project tijdens de bouw en met het eindresultaat, wordt vervolgd…
Sorry, reageren is niet meer mogelijk.